داخلی زنان

پزشک داخلی زنان در درمان بیماری های تناسلی بانوان تخصص دارد که به تشخیص و مراقبت از این عارضه ها می پردازد. پزشک داخلی زنان با مسائلی مانند عفونت‌های تناسلی، کیست‌های تخمدان، عدم تنظیم دوره‌های قاعدگی، نازایی و سایر مشکلات مرتبط با سیستم تناسلی بانوان در ارتباط می باشد. همچنین مراقبت‌ های بارداری و مشاوره جلوگیری از بارداری نیز جزو خدماتی هستند که متخصص داخلی زنان و یا متخصص زنان و زایمان به شما ارائه میکند.

وظایف پزشک داخلی زنان چیست؟

ممکن است برای برخی از بانوان سوال شود که پزشک داخلی زنان چه وظایفی دارد. معمولا وظایف اصلی پزشک داخلی زنان شامل: ارائه مراقبت های بهداشتی و پیشگیری از بیماری های تناسلی در بانوان، عفونت در ناحیه تناسلی، عفونت های مجاری ادراری، نازایی، ارائه خدمات روانشناختی و روان درمانی به بانوان، مشاوره در مورد بارداری، نگهداری و مراقبت های مربوط به زایمان و بعد از زایمان، مراقبت های دوران یائسگی، ارائه خدمات جراحی زنانه مانند سقط جنین و هیسترکتومی، و ارائه مشاوره به بانوان در مورد مسائل جنسی می شود.
پزشک داخلی زنان با داشتن دانش و تجربه کافی در این حوزه، به بانوان کمک می کند تا بهداشت جنسی و عمومی خود را حفظ کنند و بیماری های خود را درمان کنند. مراجعه به متخصص داخلی زنان در هر دوره از زندگی برای بانوان مفید می باشد زیرا ممکن است به بیماری های تناسلی مبتلا شده باشند که با آزمایش و چکاپ قبل از حاد شدن عارضه، درمان صورت گیرد.

شایع ترین بیماری هایی که متخصص داخلی زنان ویزیت می کند

متخصص داخلی زنان نقش مهمی در تشخیص و درمان بیماری های تناسلی دارد. بین بیماری هایی که این متخصص در بانوان مورد بررسی قرار می دهد، برخی از مهمترین و شایع ترین بیماری ها شامل بیماری های عفونی، سندرم تخمدان پلی کیستیک، عفونت های مجاری ادراری، بیماری های هموروئید، سرطان های زنان و مراقبت های های دوران بارداری می شود.
تشخیص صحیح و درمان به موقع این بیماری ها می تواند بهبود و کاهش مشکلات زنان را به همراه داشته باشد. در ادامه ما به توضیح برخی از این بیماری های شایع می پردازیم.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک اختلال هورمونی است که در زنان رخ میدهد و معمولاً به دلیل نداشتن علائم، در بدن باقی می‌ماند. در این سندرم، تولید هورمون‌های مربوط به تخمدان به صورت غیرعادی اتفاق می‌افتد که سبب می‌شود کیست‌های کوچک در تخمدان‌ها شکل بگیرد.
این کیست ها ممکن است باعث عدم تعادل هورمونی، مشکلات تخمک‌گذاری و نارسایی تخمدان شوند. علاوه بر این، PCOS می‌تواند منجر به علائمی مانند عدم تنظیم دوره قاعدگی، افزایش وزن، موهای زائد بیش از حد در بدن و چربی پوست بیش از اندازه شود. این سندرم می‌تواند تاثیرات جسمانی و روحی قابل توجهی بر بانوان داشته باشد و نیاز به تشخیص توسط متخصص داخلی زنان و درمان مناسب دارد.

عفونت های مجاری ادراری

این نوع عفونت ها معمولاً ناشی از ورود باکتری ها به مجرای ادراری به وجود می آیند و می توانند در سطوح مختلف از کلیه ها تا اورترا (قسمتی از مثانه) را درگیر کنند.
علائم عفونت های مجاری ادراری شامل سوزش و درد هنگام ادرار کردن، ادرار تیره، بوی نامطبوع، خون در ادرار و در برخی موارد تب می باشد. برای درمان عفونت های مجاری ادراری معمولاً از آنتی بیوتیک ها استفاده می شود که باکتری ها را کشته و علائم را کاهش می دهند.

سرطان های زنان‏

یکی از مسائل جدی سلامتی در جامعه، سرطان های مربوط به بانوان می باشد که به دلیل عوامل مختلفی به وجود می آیند. سرطان های زنان انواع مختلفی دارند که شامل سرطان سینه، سرطان تخمدان، سرطان رحم و سرطان دهانه رحم هستند. هر کدام از این سرطان ها با علائم و عوارض های خاص خود همراه هستند و می توانند در صورت تشخیص و درمان دیرینه، به عواقب جدی و حتی مرگباری برای بانوان منجر شوند. بنابراین بهتر است به صورت منظم زیر نظر داخلی زنان وضعیت خود را ارزیابی و چکاپ کنید.

چه زمانی باید به دکتر متخصص زنان مراجعه کنیم؟

برخی شرایط و علائم خاص وجود دارد که بانوان باید بدانند زمانی که با آنها روبرو می شوند، به پزشک متخصص مراجعه کنند.
برخی از این علائم شامل عدم تنظیم دوره قاعدگی، درد یا عفونت در ناحیه تناسلی، خونریزی غیرعادی، تغییرات در شکل و اندازه سینه و یا علائم مربوط به بیماری های جنسی مانند خارش، سوزش و قرمزی می باشد. در صورتی که زنان با این نوع علائم مواجه شوند، باید بلافاصله به دکتر داخلی زنان مراجعه کنند تا به تشخیص و درمان صحیح برسند و مشکلات جدی تر از بین برود.

چه زمانی باید به دکتر متخصص زنان مراجعه کنیم؟

پزشک داخلی زنان چه آزمایشاتی انجام میدهد؟

برای ارزیابی وضعیت سلامت و عملکرد اعضا و سیستم‌های تناسلی پزشک داخلی زنان آزمایش‌های مختلفی را انجام می‌دهد که برخی از این آزمایشات به شرح زیر می باشد:

• سونوگرافی
  • پاپ اسمیر
  • آزمایش STI (آزمایش بیماری های مراقبتی)
  • معاینات لگن
  • آزمایش خون
جمع بندی

ما در این مطلب سعی بر این داشتیم تا شما را با انواع مشکلات و بیماری های  داخلی زنان و وظایفش آشنا کنیم تا شما در مواقع نیاز به متخصص داخلی زنان مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است که بانوان در دوره های مرتب به پزشک داخلی زنان مراجعه کنند تا در صورت مبتلا بودن به بیماری توسط متخصص درمان شوند.